معیارهای طراحی پارکینگ ویژه استادیوم
طراحی پارکینگ برای رویداد های مختلف طرح های مخصوص به خود را طلب می کند. تعدادی از تماشاگران با وسایل نقلیه عمومی جابجا می شوند و تعدادی به وسیله اتومبیل های شخصی .
ü پارکینگ های عمومی cars : public parking
· دست کم به ازای هر 15 تا 10 تماشاچی یک فضای پارکینگ.
· طبق توصیه فیفا به ازای هر 6 تماشاچی یک فضای پارکینگ.
· طبق توصیه های جدید آلمان به ازای هر 4 تماشاچی یک فضای پارکینگ.
· مساحت هر پارکینگ با احتساب فضای گردش حدود 25 متر مربع.
ü پارکینگ های اتوبوس buses and coaches
فیفا به ازای هر 120 تماشاچی یک اتوبوس پیشنهاد می کند اما این یک استاندارد خیلی سختگیرانه است و به عوامل دیگر در شرایط مختلف بستگی دارد . ما به شما پیشنهاد می کنیم یک اتوبوس به ازای هر 240 نفر در نظر بگیرید که معقولانه تر است .
· مساحت هر پارکینگ اتوبوس با احتساب فضای گردش 60 متر مربع که در انگلستان و اروپا فرض شده است.
ü پارکینگ دوچرخه و متورسیکلت motorcycles and bicycle
طراحی چنین فضایی وابسته به مقررات ملی و منطقه ای می باشد، و بستگی به میزان استفاده از دوچرخه یا موتور سیکلت در آن منطقه دارد . در کشور های آسیایی پارکینگ های بزرگی را مطالبه می کند . و در انگلستان و اروپا و آمریکای شمالی خیلی کم .
ü تماشاگران با ناتوانائيها spectators with disabilities
طبق کتاب accessible stadia پیشنهاد شده که حداقل 6 درصد محتملا بیشتر از ظرفیت پارکینگ های عمومی را به مردم ناتوان اختصاص دهیم . در کشور های دیگر قوانین محلی تعیین کننده هستند . در غیاب ملزومات ویژه 1 درصد از فضای پارکینگ عمومی را اختصاص می دهیم . در کل این فضا ها باید نزدیک ترین مکان به ورودی ورزشگاه باشند با دسترسی آسان به پیاده رو.
ü بازیکنان players
فضای پارکینگ اتوبوس برای بازیکنان هر تیم باید فراهم شود . معمولا فضایی بین 2 و 6 اتوبوس لازم است . اما fifa توصیه می کند حداقل 2 اتوبوس به علاوه 10 ماشین در نظر گرفته شود . که شکل مخصوص آن به پیچیدگی ورزش بستگی دارد که باید تحقیق شده باشد . این فضا ها همیشه باید محفوظ باشند و جدا از پارکینگ های دیگر . دستیابی مستقیم این امکان را به بازیکنان می دهد تا بدون تماس با مردم تغییر مکان دهند.
ü مقامات رسمیofficials
مدیران ، بانیان و کارکنان ورزشگاه باید پارکینگ جداگانه داشته باشند که به روشنی شناخته شده و در ناحیه امن باشد و تحت کنترل و نظارت مستقیم شامل تلویزیون مدار بسته.
ü رسانه ها the media
به طور موقت یک فضای 24 متری که اجازه ورود به وسیله نقلیه تا ارتفاع 4 متر و یک سطح تراز مستعد که توانایی تحمل 15 تن بار را داشته باشد.
ü خدمات و تحویل دادن ها service and deliveries
استادیوم های مدرن پیچیده نیاز دارند به ماشین آلات سنگین برای بهتر ارائه کردن خدمات (غذای ميهماني ،تمیز کردن و...) و اينها بايد به طور خلاصه و مستقيم شناخته شده باشند تا در برنامه ریزی ها منظور شوند تا در پایان کار مجبور به چاره اندیشی در باره آن نباشند .
ü آرایش پارکینگ ها و خدمات parking layout and service
ابعاد هر پارکینگ می تواند بستگی به قوانین محلی داشته باشد . اما برای طراحی اولیه طول هر جای پارک را 4.8 متر و عرض آن را 2.4 متر می توان در نظر گرفت . در مورد فضای پارکینگ معلول باید به جای طول 4.8 متر طول 6 متر را در نظر گرفت و هر 2 فضای پارک معلول می توانند به طور مشترک به یک راه دسترسی به عرض 1.2 متر متصل شوند.
ü منطقه بندی zoning
همه گروه های استفاده کننده باید به طور مستقل و آسان شناسایی شوند و مساحت مناطق پارکینگ به 500 تا 1000 بلوک (پارک) تقسیم شود. این بلوک ها باید به وسیله علائمی فورا قابل شناسایی باشند.
ü پیاده روها pedestrians routes
بعد از ترک کردن ماشین ها ، تماشاچی ها باید حرکت کنند به گذر های پیاده که از پارکینگ متصل می شود به دروازه (ورودی) ورزشگاه این فاصله باید در حدود 500 متر باشد نه بیشتر . ولی به عنوان یک حداکثر می توان تا 1500 متر را در نظر گرفت ، اگر این فاصله بیشتر شود باید یک سیستم حمل و نقل داخلی منظم در نظر گرفت.
برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به Stadia Design and Development Guide بخش External planning قسمت Provision of parking.